Rotchakrat, muladhara

Rotchakrat, muladhara

image

Det första chakrat rotchakrat, muladhara finns beläget vid ryggslutet. Namnet betyder rot eller livets källa och förknippas med överlevnad, grundtrygghet, har elementet jord och färgen röd. Rotchakrat har förbindelse med binjurarna och är kopplad till fötter, ben, skelett, ändtarm samt vårt luktsinne. Detta chakra hör samman med våra förfäder och vårt genetiska arv. Det hjälper oss att finna vår livsuppgift och att klara av att hantera den materiella sidan av livet. Om rotchakrat är i obalans kan det uppkomma problem med sexualitet, blodcirkulationen, menstruationsproblem samt smärta i nedre delen av ryggen. Mentala och psykiska problem som kan uppstå är aggression, dominans, överaktivitet, kontrollbehov och utmattning. Du kan känna dig rädd för förändringar i livet, du är inte motiverad att träna och sköta din hälsa, du blir materiellt fixerad av materiella ting och har svårt att sköta din ekonomi.

Plats i kroppen: Vid ryggslutet

Färg: röd Endokrin körtel: Binjurarna

Fysisk påverkan: Könsorganen, blåsan, ben och fötter, tarmarna, höfter.

Energimässig funktion: Överlevnad, grundtrygghet, stabilitet

I balans: När du är i balans känner du dig trygg, grundad och stabil. Du känner dig väl till mods med dig själv och din kropp. Du har stark självkänsla och utstrålar lugn.

Psykisk Obalans: Du känner dig otryggt och orolig, svårt att fatta kloka beslut, fixering vid materiella ting, orkeslös, svårt att ta itu med uppgifter både på jobbet och i vardagen, blir lätt stressad och självisk.                                                                                        

Fysiska Obalanser: Kroniska ländryggsbesvär, ischias, åderbrock, fetma, förstoppning, ändtarmscancer, hemorrojder, depression, reumatism, prostataproblem.

Yoga övningar som stärker och balanserar rotchakrat:

Övningar: Kråkan, Kamelen, Stolen, Kobran, Grodan, framåtsträckningar och rotlås. Ryggflex med fotsulor mot varandra.

Kråkan 1

Kråkan ger styrka och stabilitet till kroppen, stärker benen, ökar flexibiliteten i höfterna och cirkulationen i hela bäckenområdet. Ställningen stimulerar matsmältningen och har en utrensande effekt samt balanserar och stärker första chakrat, rotchakrat.

Enklare variant av kråkan: Börja med att stå avslappnat med fötterna brett isär, tårna ska peka snett utåt. Sjunk sakta ner på huk. Dina hälar ska vara i marken. Ryggraden håller du rak. Håll nacklås genom att föra hakan lätt mot halsen. Handflatorna pressas mot varandra i en böneställning. För stabilitet i ställningen kan du pressa armbågarna mot låren. Armbågarna kan pressa mot insidan av låren för att få mer stabilitet i ställningen. Andas lugnt genom näsan, fokusera på tredje ögat punkten mellan ögonbrynen.

 

Kråkan 2

Börja med att stå avslappnat med fötterna brett isär, tårna ska peka snett utåt. Sjunk sakta ner på huk och placera dina händer i golvet, lite bredare än axelbredd . Spreta med och sträck ut fingrarna, pressa ner fingertopparna i golvet. Sätt sedan ihop fötterna och kom upp på tå. Böj armbågarna och placera knäna utanför armarna, så högt upp som möjligt. Pressa knäna mot överarmarna och försök lyfta fötterna från golvet genom at luta dig framåt samtidigt som du pressar fingertopparna mot golvet, håll huvudet rakt och andas lugnt genom näsan, fokusera på tredje ögat punkten mellan ögonbrynen.

Kråkan stärker handleder, armar, axlar och öppnar upp ljumskarna. Positionen övar din balans samt Stärker och stabiliserar coremuskulaturen. Tänk på att inte göra Kråkan 2 om du är gravid eller har problem med handlederna.

kråkan pose

Våra chakran – pranayama korha

Chakran, pranayama korha

Inom yoga och den andliga världen pratas det ofta om chakran. Chakran är vår subtila kropp eller pranayama korha som det heter på sanskrit. Vår subtila kropp omger vår fysiska kropp med energikanaler och energicentra. Yogan sägs aktivera dessa energicentran och energikanaler. Vi har åtta energicentra, chakran och fler än 70 000 energikanaler, Nadis.

Chakran är sanskrit och kan översättas till hjul eller cirklar. Våra Chakran förbinder vår subtila kropp med vår fysiska. Det är i våra chakran som vi lagrar vår energi eller vår livskraft (prana), dessa energier kontrolleras genom andning. Alla chakran är lika viktiga och om det finns obalans i ett chakra påverkas de övriga eftersom alla chakran är intimt förbundna med varandra. Enligt den yogiska traditionen är de sjukdomar och problem som vi drabbats av ett resultat av blockeringar av flödet i chakrasystemets energibanor eller obalans mellan olika chakran.

Varje chakran är förknippad med en viss fysik (körtel, organ, kroppsdel), känslomässig funktion, ett element och en specifik färg. Sju av de åtta chakrana ligger i följd längst energikanalen sushumna, som finns längst vår ryggrad. Det åttonde charkrat är vår aura och finns runt vår fysiska kropp.

chakrana

 

Gör din egna naturliga deodorant

Huden är vårt största organ allt vi använder på vår hud bör vi kunna äta. Det går alldeles utmärkt att använda naturliga oljor istället för hudlotioner.  Jag föredrar sesamolja som jag värmer upp och masserar in i huden innan jag duschar. Deodoranter innehåller oftast aluminiumklorid som har en sammandragande effekt vilket medför att våra svett körtlarna täpps igen. Det är viktigt att våra körtlar får fungera normalt utan inverkan av något lättmetall som påverkar flödet i vår kropps system. Här kommer ett recept på en naturlig deodorant som fungerar utmärkt även vid träning. Den första tiden kanske deodoranten inte fungerar fullt ut men ha tålamod. Tänk även på att bikarbonat kan torka ut huden, så innan du lägger dig för kvällen smörj in armhålorna med sesam- eller cocosolja.

image

Pröva Kundaliniyoga den 19/3

Pröva Kundaliniyoga den 19/3 kl. 18-19,30. Den 24/3 börjar kursomgång 2. Inga förkunskaper krävs. Vi utför yogar i en tillåtande atmosfär helt utifrån dina förutsättningar.  Grundkurs kl. 17-18,30 samt fortsättning 19-20,30. Namaste

image

Dagens yoga pass :-)

Awakening the ten bodies. Ett underbart pass för som väcker kropp, själ och sinne! Detta yogapass arbetar igenom hela kroppen, skärper vårt sinne och fördjupar kontakten till din själ. Gå och och kika under fliken Kriya (Yogapass).

Om du är nyfiken och vill pröva yoga på Tisdagar kl. 19  är du varmt välkommen att höra av dig via epost kundaliniyoga.annlouise@gmail.com eller 0727132300.

.customizable_gym_poster_50-r6ab12ecb5dc3407593b40e87c7a33641_wvw_8byvr_324

Kundaliniyoga

Att börja yoga är att påbörja en personlig resa för både kropp, sinne och själ. En resa som inte bara lär dig mer om dig själv du får också en starkare och smidigare kropp.

image