Rotchakrat, muladhara

Rotchakrat, muladhara

image

Det första chakrat rotchakrat, muladhara finns beläget vid ryggslutet. Namnet betyder rot eller livets källa och förknippas med överlevnad, grundtrygghet, har elementet jord och färgen röd. Rotchakrat har förbindelse med binjurarna och är kopplad till fötter, ben, skelett, ändtarm samt vårt luktsinne. Detta chakra hör samman med våra förfäder och vårt genetiska arv. Det hjälper oss att finna vår livsuppgift och att klara av att hantera den materiella sidan av livet. Om rotchakrat är i obalans kan det uppkomma problem med sexualitet, blodcirkulationen, menstruationsproblem samt smärta i nedre delen av ryggen. Mentala och psykiska problem som kan uppstå är aggression, dominans, överaktivitet, kontrollbehov och utmattning. Du kan känna dig rädd för förändringar i livet, du är inte motiverad att träna och sköta din hälsa, du blir materiellt fixerad av materiella ting och har svårt att sköta din ekonomi.

Plats i kroppen: Vid ryggslutet

Färg: röd Endokrin körtel: Binjurarna

Fysisk påverkan: Könsorganen, blåsan, ben och fötter, tarmarna, höfter.

Energimässig funktion: Överlevnad, grundtrygghet, stabilitet

I balans: När du är i balans känner du dig trygg, grundad och stabil. Du känner dig väl till mods med dig själv och din kropp. Du har stark självkänsla och utstrålar lugn.

Psykisk Obalans: Du känner dig otryggt och orolig, svårt att fatta kloka beslut, fixering vid materiella ting, orkeslös, svårt att ta itu med uppgifter både på jobbet och i vardagen, blir lätt stressad och självisk.                                                                                        

Fysiska Obalanser: Kroniska ländryggsbesvär, ischias, åderbrock, fetma, förstoppning, ändtarmscancer, hemorrojder, depression, reumatism, prostataproblem.

Yoga övningar som stärker och balanserar rotchakrat:

Övningar: Kråkan, Kamelen, Stolen, Kobran, Grodan, framåtsträckningar och rotlås. Ryggflex med fotsulor mot varandra.

Kråkan 1

Kråkan ger styrka och stabilitet till kroppen, stärker benen, ökar flexibiliteten i höfterna och cirkulationen i hela bäckenområdet. Ställningen stimulerar matsmältningen och har en utrensande effekt samt balanserar och stärker första chakrat, rotchakrat.

Enklare variant av kråkan: Börja med att stå avslappnat med fötterna brett isär, tårna ska peka snett utåt. Sjunk sakta ner på huk. Dina hälar ska vara i marken. Ryggraden håller du rak. Håll nacklås genom att föra hakan lätt mot halsen. Handflatorna pressas mot varandra i en böneställning. För stabilitet i ställningen kan du pressa armbågarna mot låren. Armbågarna kan pressa mot insidan av låren för att få mer stabilitet i ställningen. Andas lugnt genom näsan, fokusera på tredje ögat punkten mellan ögonbrynen.

 

Kråkan 2

Börja med att stå avslappnat med fötterna brett isär, tårna ska peka snett utåt. Sjunk sakta ner på huk och placera dina händer i golvet, lite bredare än axelbredd . Spreta med och sträck ut fingrarna, pressa ner fingertopparna i golvet. Sätt sedan ihop fötterna och kom upp på tå. Böj armbågarna och placera knäna utanför armarna, så högt upp som möjligt. Pressa knäna mot överarmarna och försök lyfta fötterna från golvet genom at luta dig framåt samtidigt som du pressar fingertopparna mot golvet, håll huvudet rakt och andas lugnt genom näsan, fokusera på tredje ögat punkten mellan ögonbrynen.

Kråkan stärker handleder, armar, axlar och öppnar upp ljumskarna. Positionen övar din balans samt Stärker och stabiliserar coremuskulaturen. Tänk på att inte göra Kråkan 2 om du är gravid eller har problem med handlederna.

kråkan pose

Kommentera